Blog Profesia.sk
Srp
17

Networking – jak navazovat kontakty pro lepší kariéru

Autor: | Kategorie: Motivace a rozvoj |
Networking – jak navazovat kontakty pro lepší kariéru
Říká se, že není důležité, co znáš, ale koho znáš. Kontakty vám mohou pomoci otevřít dveře, které byste jinak minuli bez povšimnutí. Ale jak je získáte? Jedním z nejúčinnějších způsobů je networking.

Definice pojmu networking je navazování a vytváření profesních a obchodních kontaktů, rozvoj a vytváření obchodních příležitostí v rámci určité komunity nebo sítě lidí. Zjednodušeně řečeno, je to způsob, jak se potkat a seznámit se s novými lidmi z vaší pracovní oblasti.

Proč je dobré navazovat kontakty?

Říká se, že každý zná někoho, přes koho se může dostat k papeži prostřednictvím dalších kontaktů. Rozšiřování sítě profesních kontaktů je pro úspěšnou kariéru nezbytné. Jakékoli. Networking se neomezuje jen na muže a ženy v oblecích nebo mladé hipstery se skleněnými brčky. Pro všechny zájemce existují možnosti a příležitosti.

Cílem je poznat lidi, kteří pracují v podobném oboru jako vy, a navázat s nimi kvalitní vztahy. Díky tomu můžete získat potenciální partnery, spoustu informací a novinek, možná řešení problémů, tipy na zajímavé kariérní příležitosti a nabídky.

Kde najdete lidi ochotné navázat kontakt?

Nejčastější příležitostí k navázání nových kontaktů jsou akce, které jsou k tomuto účelu určené. Jedná se o:

  • Konference – odborné a profesionální akce zaměřené na nejrůznější témata a obory. Pokud konference trvá jen jeden den, je prostor pro navazování kontaktů obvykle vyhrazen během přestávek, pokud trvá více dní, máte na seznámení v neformální atmosféře celý večer.
  • Přednášky – v menších městech najdete různé akce a přednášky, které se zabývají konkrétními tématy z profesní oblasti. Jsou méně časově náročné, obvykle trvají několik hodin.
  • Setkání a networkingové akce – jsou neformálnější než konference. Jedná se o společenské akce, které slouží k poznávání nových lidí z určitého oboru, jako je marketing, obchod, lidské zdroje, finance, a k výměně zkušeností a informací.

Právě na takových akcích se očekává setkání odborníků z různých odvětví, takže navazování kontaktů by mělo být snadné. Důležité je spíše zaměřit se na hledání správných lidí a vyhnout se sběratelům vizitek. Informace o těchto akcích najdete na internetu obvyklým způsobem. Organizátoři také často zasílají informace o nich přímo firmám, které by mohly mít o takové akce zájem.

Díky technologiím máte nyní možnost navazovat kontakty i online. Příkladem jsou profesní skupiny na sociálních sítích. Ty seriózní jsou většinou uzavřené a vaše přijetí do skupiny podléhá schválení. V takových skupinách můžete být pasivní, ale pokud chcete navázat nějaké vztahy, je nutné, abyste byli aktivní. Budete tak viditelnější a zapamatovatelnější, což může přirozeně vést od skupinových diskuzí k soukromým zprávám a možné spolupráci.

Pouhá účast nestačí

Jak začít? Mohu k někomu přijít a představit se? To jsou otázky, které napadnou každého, kdo si chce začít budovat síť kontaktů. Pokud jste také introvert a konverzace o počasí je pro vás ekvivalentem mučení, je to pro vás o to horší. Pokud ještě nemáte s obchodními schůzkami mnoho zkušeností, může se snadno stát, že se ztratíte v davu, zůstanete pozadu a bez kontaktů, místo abyste aktivně navazovali kontakty. Proto je důležité být aktivní a odvážný.

Máme pro vás praktické tipy, které vám usnadní navazování kontaktů:

Vezměte si posily

Pokud jste v navazování kontaktů nováčkem, najděte si kamaráda. Může to být známý nebo kolega, o kterém víte, že nemá problém s navazováním přátelství, sám má dobré kontakty nebo je na takových akcích jako doma. Může vás jednoduše představit a vtáhnout do diskuse.

„To je můj přítel Štěpán a pracuje jako…“
„S … také Štěpán pracuje a má zajímavý názor na …“
„Přesně takovou situaci řešil i Štěpán….“

Připravte si svoji řeč

Základem úspěchu je příprava. Nechoďte na networkingovou akci s tím, že budete improvizovat. Připravte si krátký projev v délce asi 30 sekund, ve kterém se představíte a stručně a jasně vysvětlíte, co děláte a čeho byste chtěli dosáhnout. Díky tomu budete působit sebejistě a plynule a nemusíte řešit, co chcete říct.

Mějte důvod a buďte upřímní

Ještě než se vydáte na networkingovou akci, měli byste vědět, jaký je váš cíl a čeho chcete dosáhnout. Chcete se seznámit s novými lidmi ve své profesi? Chcete se dozvědět nové informace a názory? Chcete změnit práci a chcete vědět, jak to vypadá v jiných společnostech? Nebo hledáte potenciální partnery či klienty? Když budete vědět, co je vaším cílem, budete moci lépe vést rozhovory s jednotlivými účastníky. Budete mít konkrétní téma, kterého se můžete chytit.

Zajímejte se o lidi a témata

Vytváření sítí je proces, který by měl fungovat oběma směry. Pokud hledáte někoho, kdo vám přinese nějaký užitek, měli byste také někomu pomáhat. To znamená aktivně naslouchat rozhovorům nebo se zapojit do témat, která vás možná tolik nezajímají. Pokud vás někdo osloví jako první, měli byste být zdvořilí a projevit opravdový zájem.

Nežebrejte o práci

Vytváření sítí je vynikajícím způsobem, jak navázat nové kontakty, ale také získat přehled o nových kariérních příležitostech. Zároveň má svá úskalí, která byste měli mít na paměti. Pokud jste zaměstnaní, ale chcete změnit práci, nedoporučujeme o tom všem říkat a hned se ptát na volná místa. Lidé rádi pomlouvají a nikdy nevíte, jak daleko se tyto informace dostanou. Doporučujeme použít sofistikovanější přístup.

Můžete se zeptat na celkovou atmosféru ve firmě, množství práce nebo celkovou spokojenost a na to, jak probíhá náborový proces. Můžete se zmínit, že zvažujete nové kariérní výzvy, a proto si děláte inventuru. Jiné je to, pokud jste v současné době na volné noze nebo mezi dvěma zaměstnáními. V takovém případě se nestyďte a klidně se přiznejte a požádejte o tipy na volné pozice.

Připomeňte se, ale neobtěžujte

Odejít z akce s deseti vizitkami nestačí. Stejně tak, když někoho kontaktujete po dvou letech, nemusí si na vás vůbec vzpomenout. Proto byste se měli následující pracovní den po události připomenout těm kontaktům, se kterými chcete budovat vztah dále. Stačí jednoduchý e-mail, ve kterém se představíte a poděkujete za schůzku, za rady nebo nastíníte možnosti spolupráce, o kterých se diskutovalo.

Stačí jeden e-mail. Pokud nedostanete odpověď nebo konverzace neprobíhá tak, jak jste si představovali, netlačte příliš na pilu. Po nějaké době se můžete znovu připomenout, ale nedoporučujeme kontaktovat danou osobu každé dva dny.

Vyhledávání

Kategorie

Facebook