Při výběrovém řízení je důležité nejen to, na jakou pozici se rozhodnete reagovat, ale také to, jak se prezentujete od prvního kontaktu až po pohovor. Každý personalista ocení zodpovědný profesionální přístup a také, když ukážete svou osobnost. Jak se stát ideálním kandidátem, kterému je radost odepsat?
Jednou ze základních chyb, kterou se uchazeči o zaměstnání dopouštějí, je, že se ucházejí o práci, se kterou nemají žádné zkušenosti. Je důležité si hned na začátku pečlivě přečíst informace o pracovním místě a kriticky posoudit, zda se na danou práci hodíte. Například absolventi s menším množstvím zkušeností mohou při vyhledávání na Profesia.cz zaškrtnout políčko Hledat pouze pracovní místa vhodná pro absolventy.
Samozřejmě můžete být ochotni se rozvíjet a učit se novým věcem. Pokud však pozice jednoznačně vyžaduje pět let praxe a znalosti vyššího stupně, pravděpodobně po roce práce v oboru požadavkům nevyhovujete. Také se nesnažte vědomě přikrášlovat svůj životopis tímto směrem. Vaše nedostatky se pravděpodobně projeví při pohovoru, ale už jste ztratili čas personalisty i svůj vlastní.
Dalším důležitým krokem je reakce na nabídku práce. Vždy zašlete všechny podklady, které společnost požaduje, jinak se automaticky diskvalifikujete. Již tady ukážete, zda umíte pozorně číst, jste zodpovědní a dokážete splnit zadání.
Na nabídky reagujte také oficiální cestou. U nás na Profesii k tomu slouží červené tlačítko „Poslat společnosti životopis“, které vás přesměruje na formulář pro odpověď. V něm vyplníte průvodní text a přiložíte svůj životopis a další potřebné dokumenty.
Přestože jsou nabídky práce často sdíleny na sociálních sítích, nestačí odpovědět na ně zprávou nebo komentářem „Mám zájem“, popřípadě „Více informací“. Opět se jedná o první dojem, který nelze vzít zpět. Pokud chcete získat více informací o nabídce, můžete se pokusit kontaktovat personalistu, který je uveden jako kontaktní osoba v inzerátu.
Každá společnost má vlastní proces zveřejňování volných pracovních míst a shromažďování životopisů. To jí umožňuje udržovat pořádek v přijatých žádostech a efektivně vyhodnocovat, které uchazeče pozve na pohovor. Pokud vás pracovní nabídka vyzývá k zaslání životopisu na konkrétní e-mail nebo prostřednictvím odpovědního formuláře na webu Profesia, učiňte tak. Pomůžete personalistovi, který je zavalen žádostmi o zaměstnání, a zvýšíte šanci, že se váš životopis neztratí.
O tom, jak napsat profesionální životopis, jste si na našem blogu a na Kariéře v kostce mohli přečíst již víckrát. Nejdůležitější je přizpůsobit jeho obsah pracovní nabídce, na kterou reagujete. Personalistům prošlo rukama již velké množství životopisů a okamžitě poznají, jestli posíláte všeobecný životopis, který je určen pro všechny typy nabídek.
Musíte také vzít v úvahu, že i personalista je jen člověk a někdy má na váš životopis málo času. Proto nechte vyniknout jen to nejdůležitější z vaší kariéry a zbytek klidně vynechte. Samozřejmě, že pokud máte zajímavé portfolio nebo jste absolvovali nějaký kurz, kterým se můžete pochlubit, určitě ho doplňte. Pokud je třeba k odpovědi přiložit i motivační dopis nebo vypracovat úkol navíc, měly by tam být také.
Tip: Nastudujte si, jak napsat dobrý životopis od osobních údajů až po vaše vlastnosti.
Nezapomeňte si před pohovorem udělat domácí úkol. Úplná samozřejmost je, že si zjistíte něco o firmě, ve které máte zájem pracovat, o firemní kultuře a klidně i o personalistovi, se kterým se máte setkat. Můžete si také díky tomu předem připravit otázky nebo zjistit, jakou hodnotu byste mohli do společnosti přinést.
Pokud například zjistíte, že firma má běžecký tým a vy sami jste vášnivým běžcem, máte hned k dispozici úvodní téma, které může příjemně nastavit konverzaci a zvýšit vaši zapamatovatelnost.
Vejdete do místnosti, potřesete si rukou s personalistou, kterého pravděpodobně vidíte poprvé. Proto je důležité, abyste zanechali dobrý dojem a aby si vás náborář zapamatoval. Pokud přijdete a budete jen suše odpovídat na otázky jako tři kandidáti před vámi, nevyniknete. Nebojte se ukázat i něco ze své osobnosti. Personalista hledá kromě zkušeného člověka také nového kolegu, který zapadne do firemní kultury. Plusové body můžete získat například i tím, že po pohovoru napíšete e-mail, ve kterém mu poděkujete za příjemný rozhovor.
Tip. Podívejte se, jak co nejlépe reagovat na otázku při pohovoru – Povězte nám něco o sobě.
Z pohledu personalisty může být výběr vhodného kandidáta často zdlouhavý proces, který má svá pravidla. Nejprve protřídí velké množství životopisů, poté se setká s mnoha kandidáty a nakonec potřebuje interně schválit svůj výběr nebo případně připravit druhé kolo výběrového řízení.
Je pochopitelné, že chcete co nejdříve znát odpověď na otázku, zda jste byli přijati. Dejte však personalistovi čas, aby pečlivě zvážil všechny kandidáty ve všech kolech výběrového řízení. Pokud se vám však doba bez odpovědi zdá nepřiměřeně dlouhá, můžete se připomenout a zeptat se na stav výběrového řízení na stejném telefonním čísle nebo e-mailu, na kterém jste spolu komunikovali. Prokážete tak svůj zájem o práci i základní zdvořilost.
TIP: Na konci pohovoru se nezapomeňte personalisty zeptat, v jakém časovém horizontu můžete očekávat další informace. Bude to pro vás užitečná informace, abyste věděli, jak dlouho je ještě možné čekat na odpověď a kdy se už můžete ozvat vy.
Pokud jste nezískali práci, o kterou jste se ucházeli, ale zanechali jste dobrý dojem, personalisté si často váš životopis odloží. To znamená, že se našel úspěšnější kandidát, ale je možné, že se vám společnost ozve, jakmile bude obsazovat další pozice. Koneckonců kvalitních lidí není nikdy dost.
Po negativní odpovědi můžete personalistu také požádat o zpětnou vazbu a poprosit ho, aby vám napsal, proč jste práci nezískali a na čem můžete do budoucna zapracovat, abyste se zlepšili.