Blog Profesia.sk
Bře
16

Řekněte nám něco o sobě: Jak odpovídat na tuto zdánlivě jednoduchou otázku?

Autor: | Kategorie: Hledání práce |
Řekněte nám něco o sobě: Jak odpovídat na tuto zdánlivě jednoduchou otázku?
Ačkoli vypadá nevinně a jednoduše, zamotá hlavu nejednomu kandidátovi. Zazní totiž téměř na každém pohovoru: "Řekněte nám něco o sobě." Nenechte se svést k všeobecné odpovědi bez přidané hodnoty. Díky našim tipům se můžete na tuto situaci důkladně připravit, abyste mezi ostatními uchazeči vynikli. Přečtěte si, jak na to.

Co se za touto otázkou skrývá a jakým odpovědím je lepší se vyhnout?

Omílání životopisu nebo opakování informací, které si personalista mohl přečíst ve vašich podkladech, je jednou z nejčastějších chybných strategií, které kandidáti volí, když o sobě mluví. Personalistovi totiž nepřinášíte žádné nové poznatky, které by už předtím nevěděl. Zároveň je důležité si uvědomit, že jde o stejné informace, které vás přivedly na pohovor.

Pokud nechcete vzbudit dojem, že vám na pohovoru nezáleží, připravte si odpověď důkladně. Otázka totiž sleduje to, jak vnímáte sami sebe a jak si poradíte s poměrně širokým prostorem pro sebeprezentaci bez stanovených záchytných bodů. Je to skvělá příležitost představit potenciálnímu zaměstnavateli vlastnosti, které z vašeho životopisu nevyčte. Ukažte firmě svou přidanou hodnotu v kontextu jejích potřeb.

Naučte se principy funkční odpovědi a staňte se horkým kandidátem

Stejně jako u životopisu nebo motivačního dopisu přizpůsobeného konkrétní pracovní nabídce je třeba určit klíčové požadavky. Jaké kompetence, znalosti a dovednosti jsou na prvních místech? Které předpoklady jsou v inzerátu uvedeny jako nejdůležitější?

Dále se zamyslete nad svými zkušenostmi, ale také nad svými dovednostmi a kompetencemi. Ty budou nakonec důležitější. Nemusíte mít přímou zkušenost s inzerovanou pozicí, jde o propojení zkušeností, které jste získali v jiném zaměstnání, s požadavky vámi vybrané pracovní pozice.

V praxi to může být například pozice v digitálním marketingu. Mnoho lidí si možná představí více kreativní než analytickou práci, ale pravdou je, že v tomto oboru se jen těžko obejdete bez schopnosti analyzovat, kriticky myslet a zpracovávat data. To může být dobrá zpráva, pokud jste se již během své předchozí kariéry nebo studia setkali se statistickým zpracováním dat, modelováním dat a různými databázovými systémy. A vůbec přitom nemuselo jít o marketingový obor. Za silné stránky můžete označit schopnost analytického myšlení, přirozenou zvídavost na daty odhalené souvislosti nebo smysl pro detail.

Jak ale efektivně propojit své silné stránky s firmou tak, aby to dávalo smysl? Joel Schwartzberg ve svém článku v Harward Business Review radí vypsat si tři nejdůležitější aspekty pracovní nabídky i firemních hodnot. Prozatím vynechejte formální kvalifikace, jako jsou diplomy ze studií, certifikáty nebo délka praxe v oboru. Zaměřte se na vlastnosti, které mohou v inzerátu znít např. takto:

  • hledáme samostatného a zodpovědného člověka se smyslem pro detail a slušným vystupováním
  • rádi bychom v našem mladém týmu přivítali hráče, který má smysl pro humor
  • ideální kandidát je proklientsky orientovaný, komunikativní a má zájem o oblast zdravotnictví

Na jednu stranu si napište informace, které jste získali z nabídky práce nebo z webových stránek společnosti, v tomto formátu: „Hledají někoho, kdo…“. Na druhou stranu si napište své silné stránky v následující podobě: „Jsem někdo, kdo…“. Pak se zamyslete nad tím, jak co nejlépe propojit jednotlivé body. Joel Schwartzberg dále radí, abyste si pomohli skutečnými příběhy ze svého pracovního života. Mluvte o tom, jak konkrétní potřebu, která je pro zaměstnavatele klíčová, naplňujete ve vaší současné práci nebo v rámci jjiných aktivit.

Trénink dělá mistra: Zkuste si simulovaný pohovor nanečisto

Potřebujete jen trpělivého posluchače, například partnera nebo kamaráda. Představte si, že se hlásíte na místo recepční do atraktivního hotelu v centru většího města. Hotel přitom inzeroval potřebu zkušeností s komunikací se zákazníky, přístupu orientovaného na lidi a proaktivního vystupování.

V praxi by ideální odpověď na otázku „Řekněte nám něco o sobě“ mohla vypadat takto:

„Jsem člověk, který rád vyhledává komunikaci s lidmi. Naplňuje mě, když mohu někomu pomoci vyřešit jeho problémy. Proto jsem si vždy vybrala práci, která byla prozákaznicky orientovaná: nejprve v oddělení péče o zákazníky, pak na recepci soukromé zdravotnické společnosti. Na vašem hotelu mě zaujal respekt k zákazníkovi a hledání řešení, která zákazníkovi nejen pomohou s jeho problémem, ale vždy přidají něco navíc. Mým cílem je realizovat se v prostředí, které mě inspiruje v oblasti služeb zákazníkům, a zároveň mohu vašemu hotelu přinést hodnotu v podobě zkušeností s různými typy zákazníků, včetně těch nejnáročnějších.“

Tato odpověď vás spolehlivě odliší od ostatních uchazečů, protože ukáže, že rozumíte hodnotám společnosti, do které se hlásíte, a dokážete s nimi propojit svůj osobní a profesní příběh.

Vyhledávání

Kategorie

Facebook