Nezáleží na tom, zda prezentujete roční zhodnocení společnosti nebo nabízíte služby potenciálnímu zákazníkovi. Technika vyprávění je známá z veřejných i obchodních projevů. Zahalte svůj příběh do správného vizuálního stylu. Použijte vhodné obrázky a šetřete textem.
Některé prezentace vznikají tak, že řečník bezmyšlenkovitě přenáší své myšlenky do slidů. Bez rozmyšlení, struktury a cíle. Posluchači nevidí řečníkovi do hlavy a nakonec vnímají pouze jeho chaotický projev.
Proto si na začátku shrňte všechny myšlenky na čistý papír. Pak tento shluk informací, které chcete sdílet se svým publikem, uložte do hrubého konceptu. Na jeho základě vytvořte přesnou strukturu své prezentace, svého příběhu.
Klíčový je vzhled a dojem, který je zachován po celou dobu prezentace. Pomocí připravených šablon dosáhnete stejné typografie a barvy na všech slidech.
Použijte tmavé pozadí se světlým textem a na přechodové slidy zvolte naopak světlé pozadí s tmavým textem. Jsou ze stejné barevné rodiny, ale upoutají pozornost diváka a upozorní na přechod k dalšímu tématu.
Vybírejte poutavé, kompozičně jednoduché fotografie a obrázky. Mohou být přesným vizuálním popisem toho, o čem mluvíte. Případně slouží jako metafora. V obou případech však musí být posluchačům jasné, co sdělují a jak souvisejí s vaší přednáškou. Aaron Weyenberg, produktový designér z New Yorku, použil ve své prezentaci na TEDx obrázek běžícího dítěte s titulkem „Je to jen začátek“. V prezentaci hovořil o redesignu webu TED.com. Nechápete souvislost? Podívejte se na ukázku prezentace.
Vyhněte se slidům s velkým množstvím textu. Zejména když jde o opakování toho, co říkáte nahlas.
Pokud na poradě rozdáte papíry plné textu, posluchači skloní hlavu. Přestanou vás poslouchat a začnou si číst. Když do prezentace vložíte velké množství textu, žádáte posluchače, aby rozdělili svou pozornost mezi to, co čtou, a to, co poslouchají. Nedělejte to. Pokud je nutné, aby slide obsahoval velké množství textu, odhalujte jej postupně. V odrážkách nebo maskováním obrazovky.
Existuje několik prezentačních technik. Úspěšní řečníci si vybírají podle toho, kdo jsou jejich posluchači a jaké informace jim chtějí předat. Tyto tři techniky mají různou dynamiku a styl prezentace. Vyberte si tu, který vám vyhovuje.
1. Fakta a příběh
V této prezentační technice se řečník pohybuje mezi fakty a příběhy. Americká spisovatelka a řečnice Nancy Duarte říká, že střídání vyprávění faktů a příběhů udrží pozornost posluchačů až do konce prezentace. Začněte tím, že řeknete fakta. Odpovídáte na otázku: „Co je, co se děje?“ Pak posluchači nabídnete příběh položením otázky: „Co by to mohlo být, jaké by to mohlo být?“. Střídejte fakta s příběhem, který ukazuje, jak by bylo možné věci zlepšit. Tento typ prezentace informuje a inspiruje. Podívejte se na ukázku.
2. The Pitch
Pokud chcete ukázat, že váš nový produkt nebo služba jsou konkurenceschopné nebo pokud hledáte nové možnosti financování, prezentujte metodou The Pitch. Při tomto typu prezentace může řečník přesvědčit své posluchače o něčem, co zlepší systém nebo vyřeší problém. Prezentaci vytvořte v těchto krocích:
Strukturu prezentace Pitch použijte, když chcete někoho přesvědčit, že právě váš nápad je ten nejlepší.
3. Situace – komplikace – řešení
Tento typ prezentace se používá v segmentu B2B a také v oblasti obchodního poradenství. Příběh se odehrává ve třech dějstvích. „Situace“ zobrazuje aktuální podmínky a konkrétní fakta. Pak přijde „ale“ a příběh pokračuje „komplikací“. Ta se rovněž opírá o relevantní data. Posledním bodem této struktury je „Řešení“.
Podle visme.co by mohlo zobrazení tohoto typu vypadat takto. Naše společnost zabývající se výzdobou interiérů měla tento měsíc velmi dobré tržby (situace), ale utratili jsme příliš mnoho za mezinárodní přepravu (komplikace). Proto musíme začít využívat novou společnost, která má lepší cenové rozpětí a skvělé služby (řešení).
Bez ohledu na to, jakou strukturu bude mít vaše prezentace a jaký příběh odhalí, buďte odvážní. Mluvte s posluchači o tématu, kterému rozumíte, otevřeně a hravě. Přidejte trochu humoru a ukažte své nadšení pro dané téma.