Pokud je pro vás pracovní nabídka atraktivní, je pochopitelné, že pociťujete nervozitu, nejistotu a bojujete s vlastní trpělivostí. Každé výběrové řízení však prochází určitými fázemi.
U inzerátu, na který reagujete, si všímejte datumu zveřejnění. Je to dobrý ukazatel toho, jak daleko se mohlo výběrové řízení posunout. Zároveň zkontrolujte, zda je v textu uvedeno období, během kterého bude probíhat samotný příjem životopisů.
Pokud váš potenciální zaměstnavatel tímto způsobem období vymezil, nemá smysl se ozývat před jeho posledním dnem. Personalisté se totiž v této fázi soustředí na sběr a základní orientaci v přijatých žádostech. Pokud takový časový rámec nemáte, počkejte s připomenutím několik dní, ideálně týden až 10 dní od odeslání žádosti.
Obecně je dobré využít stejný komunikační kanál, kterým jste se o práci ucházeli, abyste zjistili, v jakém stavu je výběrové řízení. Diskvalifikující může být například přímé kontaktování potenciálního manažera, kterého jste si našli na LinkedIn, místo příslušného personalisty.
Převážná většina inzerátů obsahuje informace o jménu kontaktní osoby, se kterou budete komunikovat během výběrového řízení. Pokud jste odpověděli na inzerát prostřednictvím automatického systému a nevidíte e-mailovou adresu kontaktní osoby, je akceptovatelné vyhledat pracovní e-mail této osoby a kontaktovat ji e-mailem. Vyhněte se kontaktování přes telefon nebo profily na sociálních sítích, včetně těch profesionálních.
Při formulaci e-mailu nezapomeňte už do předmětu uvést základní orientační údaje, tj. název pozice a výběrového řízení. Samotný text e-mailu by měl být slušný a zdvořilý. Častou chybou, které se kandidáti dopouštějí, když se připomínají, je přílišná omluva nebo přehnaná pokora. Zaměřte se na to, aby byl e-mail stručný, věcný a slušný. Emoce nebo jakékoli vysvětlování vaší situace v něm nemají místo.
Obecně nedoporučujeme znovu přikládat všechny dokumenty nebo zdůrazňovat, že máte o danou pozici velký zájem. Svůj zájem jste totiž vyjádřili již přihláškou do výběrového řízení a připomínajícím e-mailem.
Zejména ve chvíli, když jste nedostali žádnou odpověď ani na vaši připomínku. Je dobré si uvědomit, že kvalitní zaměstnavatel s vámi bude od začátku komunikovat na partnerské úrovni. Pokud jste tedy neobdrželi žádnou informaci o tom, že vaše žádost byla přijata, co se bude dít v následujících dnech nebo týdnech, a ani po uplynutí akceptovatelné doby nemáte od firmy žádné zprávy, je čas pohnout se dál.
Někdy firmy na připomenutí zareagují a dají vám vědět, ale v některých případech to ani neudělají. Vaši frustraci může zmírnit vědomí, že pokud komunikace vázne už na začátku, je pravděpodobné, že by pokračovala v podobném duchu i po nástupu do práce. U dobrého zaměstnavatele totiž vždy víte, na čem jste.