Blog Profesia.sk
Bře
20

Co o vás prozradí řeč těla při pracovním pohovoru?

Autor: | Kategorie: Motivace a rozvoj |
Co o vás prozradí řeč těla při pracovním pohovoru?
Více než 50 % dojmu, který zanecháte při pracovním pohovoru, pochází z vaší neverbální komunikace. Máme pro vás tipy, na co si dát pozor a jak zvládnout pohovor tak, abyste působili sebejistě a pohodlně.

Při pohovoru byste měli mít pod kontrolou nejen to, co říkáte slovy, ale také svým tělem. Neverbální komunikace dotváří obraz, kterým se prezentujete. Nervózní tiky, slabý stisk ruky nebo shrbený postoj mohou zkazit dojem dobře vedeného pohovoru. Pokud se naučíte ovládat své ruce nebo držení těla, budete působit a cítit se sebevědoměji.

Pozvání na pohovor znamená, že personalistu již zaujaly vaše pracovní zkušenosti a dovednosti uvedené ve vašem životopisu. Nyní chce poznat, jaký jste člověk a jaký je váš přístup k práci. A bude sledovat nejen to, co říkáte, ale také vaši řeč těla.

Dobrý první dojem nic nenahradí

Podání ruky je obvykle prvním osobním kontaktem s personalistou při pohovoru. Je to také první dojem, který uděláte. Proto dodržujte následující zásady:

  • Dodržujte vhodný odstup na délku podání ruky. Osobní prostor je důležitý – váš i personalisty, se kterým se setkáváte. Měli byste zvolit takovou vzdálenost, abyste mu mohli podat ruku. V žádném případě se na personalistu netlačte ani nestůjte těsně vedle něj.
  • Podání ruky a pevný stisk. Při podávání ruky dbejte na to, abyste ji neměli zpocenou. Na začátku vždy podejte ruku a vyhněte se jakýmkoliv alternativním způsobům představování (polibky, líbání rukou nebo jiným).
  • Úsměv. Úsměv rozpouští ledy, proto se při představování a podání ruky nezapomeňte usmívat.

Když čekáte na pohovor, nehrajte si na telefonu

Stává se, že přijdete na pracovní pohovor a v dané firmě vás nechá recepční čekat, buď v hale nebo v konferenční místnosti. Pokud jste fanouškem špionážních filmů, budete si myslet, že vás potenciální zaměstnavatel nechal čekat záměrně a přes kameru sleduje, co děláte. Můžete být klidní, nikdo vás nesleduje. Co máte ale dělat, když čekáte na personalistu nebo manažera?

Pokud máte před pohovorem chvilku pro sebe, využijte ji. Sundejte si věci, posaďte se a udělejte si pohodlí. Pokud máte zápisník nebo jste si přinesli vytištěný životopis či vypracovaný úkol, položte si je na stůl. A počkejte. Pokud vám dají firemní časopis nebo letáky o společnosti, neváhejte si je prohlédnout. Co nedělat? Nehrajte si na telefonu, neposílejte zprávy a nezveřejňujte fotografie na sociálních sítích. Také nečtěte časopisy nebo vlastní knihy a neprocházejte se.

Dobrý tip: Požádejte o vodu. Sklenice vody vás zachrání, když vám vyschne v krku. Pokud potřebujete více času na zodpovězení otázky, získáte ho, když se napijete.

Zkroťte neposedné ruce a nohy

Ruce a gestikulace o vás prozradí víc, než byste chtěli. Zvláště pokud jste introvert nebo nervóznější typ. Mezi nejčastější chyby, které si možná ani neuvědomujete, patří:

  • překřížené ruce na hrudi. Jsou signálem, že jste v dané situaci uzavřený, odtažitý člověk, se kterým se bude hůře spolupracovat. Extrémem je, když máte zkřížené ruce a nohy zároveň.
  • dotýkání se obličeje nebo vlasů. Pokud se často chytáte rukama za obličej nebo vlasy, signalizuje to, že jste nejistí, nervózní nebo ve svých odpovědích zavádějící.
  • silné stlačení rukou. Pokud máte během rozhovoru ruce na stole s propletenými prsty, je to v pořádku. Dejte si však pozor na chvíle, kdy vás přemůže nervozita nebo nejistota a začnete si mačkat prsty nebo si hrát s vlastními rukama. Nedoporučujeme také držet v rukou pero, zápisník nebo telefon. Nepomůžete si a může se stát, že si budete hrát s předměty a odhalíte vaši nervozitu a nezájem.
  • klepání prsty ale i nohama. Další věcí, na kterou byste si měli dát pozor, je syndrom neklidných nohou nebo rukou. Přičítá se to nesoustředěnosti, nervozitě a personalista může nabýt dojmu, že na pohovoru ani nechcete být.

Co tedy dělat na pohovoru, abyste zanechali dobrý dojem?

Nehrbte se a nepřevalujte se na židli. Posaďte se rovně, chodidla jsou kolmo k zemi. Můžete se trochu předklonit, abyste dali najevo svůj zájem. Na druhou stranu se můžete také opřít, abyste ukázali, že se cítíte pohodlně a sebevědomě.

Ruce si můžete klidně položit na stůl nebo na stehna. Prsty můžete mít propletené nebo ve tvaru pyramidy, případně si můžete na chvíli podepřít bradu. Všechna tato gesta vyjadřují zájem, přemýšlení a naslouchání.

Při odpovídání si pomáhejte rukama. Nebojte se gestikulovat. Budete vypadat, že jste zapálení pro to, co říkáte, a upoutáte pozornost personalisty. Musíte však odhadnout správnou míru, abyste nepůsobili teatrálně.

Udržujte oční kontakt se svým komunikačním partnerem. Vždy se dívejte osobě, se kterou komunikujete, do očí. Samozřejmě můžete občas odvrátit pohled, ale mělo by to být přirozené. Při odpovědi se nikdy nedívejte do země nebo jinam než na osobu, se kterou jste v místnosti.

Usmějte se. Když je příležitost, přidejte ke svým odpovědím i úsměv. To podpoří dobrý dojem a navodí příjemnou náladu.

Výběrové řízení probíhá především na základě vašeho životopisu, zkušeností a dovedností v něm uvedených, motivačního dopisu nebo úkolů, které máte splnit. Druhou fází je pohovor, ve kterém byste měli vše potvrdit a ukázat svou osobnost. Proto je důležité, abyste si osvojili i neverbální projevy.

Vyhledávání

Kategorie

Facebook