Blog Profesia.sk
Čvc
19

Uvažujte nad svou kariérou jako nad příběhem filmového hrdiny

Autor: | Kategorie: Hledání práce, Motivace a rozvoj |
Uvažujte nad svou kariérou jako nad příběhem filmového hrdiny
Během několika málo okamžiků, které náborář na váš životopis má, z něj musí pochopit, kdo jste, kam jste dospěli a kam směřujete teď. To není zrovna málo. Jak toho dosáhnout? Zkuste nad svým CV přemýšlet jako nad příběhem, kterým o sobě někomu vyprávíte. I když ve zkratce.

Struktura nade vše. Jasně, stručně, přehledně. To stále platí. Není nic horšího než nepřehledná změť informací, z níž není patrné, co uchazeč vlastně dělal a co umí.

Jenže také platí, že člověk není robot, který se jen přesouval každých pár let z firmy do firmy jako kolečko v soukolí. Během těchto přesunů opsal nějaký znalostní a zkušenostní oblouk, který ho charakterizuje.

To platí zejména u lidí na manažerských pozicích, jako jsou produktoví a projektoví manažeři, ale třeba i vedoucí směn nebo mistři ve výrobě. A právě tuto cestu je potřeba na začátku CV vystihnout. Alespoň v náznaku. Stačí pár řádků, tři čtyři věty.

Ve vyjednávání s dodavateli, kterému se věnuji šest let, jsem se našel/šla. Baví mě, že se musí jít na každého trochu jinak. Poslední tři roky jsem měl/a jako nákupčí na starosti top dodavatele a podařilo se mi snížit cenu i zajistit nedostatkové díly. O to samé bych se rád/a pokusil/a ve vedoucí pozici u vás ve firmě.

Držet hlavní děj

Když dále v CV dodá pisatel/ka konkrétní příklady, kde vyčíslí svůj nejlepší úspěch, pokud jde o snížení ceny, a uvede, jak se jí/jemu povedlo zajistit ony nedostatkové díly, dodá svému příběhu na důvěryhodnosti. Stejně tak pomůže třeba popis nastavených cílů a informace o tom, jak se je podařilo naplnit.

TIP: Máte napsat strukturovaný životopis a nevíte přesně, jak na to? Podívejte se, jakých pravidel se přitom držet a kdy z nich udělat výjimku.

Obecně platí, že je lepší konkrétněji se rozepsat o relevantních pozicích, než se o náplni práce, která se k nim vázala, zmínit mlhavě a obecně a zbytek prostoru věnovat dalším šesti zaměstnáním, které uchazeč zaujímal před tím až do maturity, ačkoliv s nabízenou pozicí nesouvisejí. Dívejte se na své CV pořád jako na příběh. Zajímavá má být jeho hlavní linie a ne okrajová dějství, která nemají na hlavní událost (získání místa) vliv.

Ale na mě není nic zajímavého 

Zkuste se sami na sebe na chvilku podívat jako na hrdinu z filmu. Nebudete v něm v rámci pracovních povinností sice běhat po střechách, ani zachraňovat lidstvo, jako komiksoví hrdinové na plátně, ale určitě se najde několik okamžiků, které byly ve vaší kariéře (na různých pozicích) náročnou výzvou a vy jste je zvládli.

Pro uchazečku výše by to bylo snížení ceny za dodávky nebo získání nedostatkových dílů. Pro vedoucí/ho prodejny to může být zajištění chodu prodejny i v případě, že náhle onemocněl některý z klíčových zaměstnanců.

Jakmile si připomenete tyto své „hrdinské“ chvíle, hned se vám bude o vlastním příběhu uvažovat o něco lépe. Budete vědět, které momenty v CV vypíchnout. A uvědomíte si také, v čem a proč jste dobří a co vás na vaší práci baví.

Pište o někom jiném

Jestli se i po „hrdinské exkurzi po vlastním pracovním osudu“ ostýcháte o sobě psát, vyzkoušejte jeden trik – pište o sobě jako o někom jiném. Klidně nejdřív ve třetí osobě. Získáte potřebný odstup.  

Adam se pět let specializuje na péči o zákazníky, rok a půl na pozici zástupce vedoucího oddělení reklamací v telekomunikační firmě. Každou reklamaci bere jako výzvu získat klienta na svou stranu, což se mu i statisticky doložitelně daří. Své zkušenosti by nyní rád zúročil ve finanční sféře.

Až o sobě zvládnete napsat pár řádek, nezapomeňte je převést zase do první osoby. Pět let se specializuji na péči o zákazníky…

Svou story držte až do konce

Nepodceňujte ani kolonku koníčky a zájmy. Právě tam můžete svůj příběh pěkně dohrát. Zkuste psát co nejkonkrétněji. Žádné turistika, vaření. Ale třeba:

Vyžívám se v toulání krajinou bez cíle. Už jsem se díky tomu ocitl/a na valašské svatbě a také objevil/a řadu skrytých a zapomenutých míst.

Prostě přibližte nějaký zážitek, který díky svým zálibám máte. Hrdina/ka vašeho příběhu zase o něco víc ožije. Navíc tím dodáte téma pro úvodní či závěrečnou nezávaznou konverzaci pohovoru.

Foto dá vašemu příběhu tvář

Ukázali jsme si, jak popsat svůj příběh pomocí textu. Ten zmůže hodně, ale marná sláva – obraz je obraz. Proto připojte k CV svoji fotografii, na které vypadáte sympaticky a inteligentně. Ideálně se nechte vyfotit zepředu zhruba po ramena. Muži bez kšiltovky, ženy bez odhalených ramen. Dáte tak svému hrdinovi nebo hrdince tvář, kterou potřebuje, aby si ho mohl „čtenář“ na druhé straně zapamatovat.

Chce to změnu? Podívejte se na nabídky práce na Profesia.cz ve vašem oboru, ale koukněte i mimo něj.

 

Vyhledávání

Kategorie

Facebook