Blog Profesia.sk
Říj
22

Jak se připravit na nejčastější otázky na pohovoru?

Autor: | Kategorie: Hledání práce |
Jak se připravit na nejčastější otázky na pohovoru?
Mohou se zdát otravné a neustále se opakují. Řeč je o nejčastějších otázkách na pohovoru, se kterými se setkal už snad každý. I když se vám možná zdají zbytečné, mohou o vás hodně povědět a jejich výhodou je, že se na ně můžete předem připravit. Poradíme, jak na ně.

Proč jste se rozhodli odejít ze současného zaměstnání?

Důvodů na změnu zaměstnání bývá více. Od nespokojenosti s výší mzdy, přes časově náročné docházení až po např. velké množství přesčasů. Před pohovorem se zamyslete a identifikujte mezi všemi důvody změny práce ty, které přímo souvisí s výkonem vaší profese. Může jít například o potřebu kariérního růstu tam, kde jste už dosáhli kariérní strop, další specializaci v oboru, zájem o výzvy a učení se nových věcí nebo odlišné profesní perspektivy.

Co očekáváte od nové práce?

Kromě toho, že personalista chce díky této otázce zjistit, jak chápete náplň práce, která vás čeká, ho zajímají i vaše vnitřní motivy k práci. To, co vám přestalo vyhovovat v předcházejícím zaměstnání, a co si myslíte, že bude pro vás zajímavé v novém, vypovídá o vašich hodnotách a motivech více než o práci samotné.

Vaše odpověď je pro potenciálního zaměstnavatele signálem o tom, zda jsou vaše hodnoty i vzájemné očekávání o spolupráci na jedné vlně. Je to i prostor pro vás, abyste si ověřili, že firma opravdu nabízí to, co hledáte a očekáváte.

Komunikujte svoje očekávání jasně, srozumitelně a pravdivě. Svoji odpověď formulujte na základě toho, co vás na nabízené práci nejvíce zaujalo. Vyberte jednu či dvě charakteristiky této konkrétní práce, které jsou pro vás klíčové, a povězte na pohovoru o tom, jak si představujete jejich realizaci.

Proč chcete pracovat právě pro naši firmu?

U této otázky se většina personalistů pousměje. Odpovědi kandidátů by totiž měly směřovat k výběru nejzajímavějších charakteristik firmy a to se vždy dobře poslouchá. Je to prostor na vyjádření toho, co konkrétně vás na firmě zaujalo. Může to být např. inovativnost malé startupové firmy, ale i prestiž a stabilita bankovního sektoru. Nejlepší je soustředit se na produkty nebo služby, které firma nabízí, ne na specifika pozice. Tzn., při ucházení se o pozici HR asistentky v bance se soustřeďte na silné stránky banky a její hodnoty pro klienty, ne na pozitiva HR oddělení.

Jaké máte představy o výši mzdy?

Nabídky práce často obsahují údaje o základní výši hrubé mzdy. V tomto případě tak můžete jít na pohovor s jasnou představou, v jakých platových podmínkách se pohybujete. Jestliže si k tomu ještě uděláte rychlý průzkum platů, pevně se zorientujete i v mantinelech možné argumentace.

U některých profesích se setkáte s pevně danou mzdou, v jiných je možná určitá variabilita s ohledem na vaše zkušenosti. Tam, kde zaměstnavatel s nabízenou mzdou nechce hýbat, se vás pravděpodobně rovnou zeptá, zda je takto nastavená mzda pro vás v pořádku. U pozic, kde výše mzdy závisí na zkušenostech nebo získaných dovednostech, máte zpravidla více možností se k tématu vyjádřit.

Porovnejte svoje schopnosti, dovednosti a zkušenosti s požadavky v pracovní nabídce a přizpůsobte tomu vaše platové představy, které budete následně komunikovat na pohovoru.

V čem spočívá váš přínos/proč bychom měli zaměstnat právě vás?

V odpovědi na tuto otázku stručně shrňte svoje zkušenosti a vyzdvihněte konkrétní faktory, kterými pomůžete firmě naplnit její poslání. Zdůrazněte vaši jedinečnou konkurenční výhodu a prezentujte ji vašemu potenciálnímu zaměstnavateli.

Může jít o bohaté zkušenosti s náborem zaměstnanců pro personalistu, rozsáhlou síť kontaktů z gastrosegmentu pro event managery nebo certifikát z kurzu Latte art pro kavárníka.

Vyhledávání

Kategorie

Facebook