Omílání životopisu nebo opakování informací, které si personalista mohl přečíst ve vašich podkladech, je jednou z nejčastějších chybných strategií, které kandidáti volí, když o sobě mluví. Personalistovi totiž nepřinášíte žádné nové poznatky, které by už předtím nevěděl. Zároveň je důležité si uvědomit, že jde o stejné informace, které vás přivedly na pohovor.
Pokud nechcete vzbudit dojem, že vám na pohovoru nezáleží, připravte si odpověď důkladně. Otázka totiž sleduje to, jak vnímáte sami sebe a jak si poradíte s poměrně širokým prostorem pro sebeprezentaci bez stanovených záchytných bodů. Je to skvělá příležitost představit potenciálnímu zaměstnavateli vlastnosti, které z vašeho životopisu nevyčte. Ukažte firmě svou přidanou hodnotu v kontextu jejích potřeb.
Stejně jako u životopisu nebo motivačního dopisu přizpůsobeného konkrétní pracovní nabídce je třeba určit klíčové požadavky. Jaké kompetence, znalosti a dovednosti jsou na prvních místech? Které předpoklady jsou v inzerátu uvedeny jako nejdůležitější?
Dále se zamyslete nad svými zkušenostmi, ale také nad svými dovednostmi a kompetencemi. Ty budou nakonec důležitější. Nemusíte mít přímou zkušenost s inzerovanou pozicí, jde o propojení zkušeností, které jste získali v jiném zaměstnání, s požadavky vámi vybrané pracovní pozice.
V praxi to může být například pozice v digitálním marketingu. Mnoho lidí si možná představí více kreativní než analytickou práci, ale pravdou je, že v tomto oboru se jen těžko obejdete bez schopnosti analyzovat, kriticky myslet a zpracovávat data. To může být dobrá zpráva, pokud jste se již během své předchozí kariéry nebo studia setkali se statistickým zpracováním dat, modelováním dat a různými databázovými systémy. A vůbec přitom nemuselo jít o marketingový obor. Za silné stránky můžete označit schopnost analytického myšlení, přirozenou zvídavost na daty odhalené souvislosti nebo smysl pro detail.
Jak ale efektivně propojit své silné stránky s firmou tak, aby to dávalo smysl? Joel Schwartzberg ve svém článku v Harward Business Review radí vypsat si tři nejdůležitější aspekty pracovní nabídky i firemních hodnot. Prozatím vynechejte formální kvalifikace, jako jsou diplomy ze studií, certifikáty nebo délka praxe v oboru. Zaměřte se na vlastnosti, které mohou v inzerátu znít např. takto:
Na jednu stranu si napište informace, které jste získali z nabídky práce nebo z webových stránek společnosti, v tomto formátu: „Hledají někoho, kdo…“. Na druhou stranu si napište své silné stránky v následující podobě: „Jsem někdo, kdo…“. Pak se zamyslete nad tím, jak co nejlépe propojit jednotlivé body. Joel Schwartzberg dále radí, abyste si pomohli skutečnými příběhy ze svého pracovního života. Mluvte o tom, jak konkrétní potřebu, která je pro zaměstnavatele klíčová, naplňujete ve vaší současné práci nebo v rámci jjiných aktivit.
Potřebujete jen trpělivého posluchače, například partnera nebo kamaráda. Představte si, že se hlásíte na místo recepční do atraktivního hotelu v centru většího města. Hotel přitom inzeroval potřebu zkušeností s komunikací se zákazníky, přístupu orientovaného na lidi a proaktivního vystupování.
V praxi by ideální odpověď na otázku „Řekněte nám něco o sobě“ mohla vypadat takto:
„Jsem člověk, který rád vyhledává komunikaci s lidmi. Naplňuje mě, když mohu někomu pomoci vyřešit jeho problémy. Proto jsem si vždy vybrala práci, která byla prozákaznicky orientovaná: nejprve v oddělení péče o zákazníky, pak na recepci soukromé zdravotnické společnosti. Na vašem hotelu mě zaujal respekt k zákazníkovi a hledání řešení, která zákazníkovi nejen pomohou s jeho problémem, ale vždy přidají něco navíc. Mým cílem je realizovat se v prostředí, které mě inspiruje v oblasti služeb zákazníkům, a zároveň mohu vašemu hotelu přinést hodnotu v podobě zkušeností s různými typy zákazníků, včetně těch nejnáročnějších.“
Tato odpověď vás spolehlivě odliší od ostatních uchazečů, protože ukáže, že rozumíte hodnotám společnosti, do které se hlásíte, a dokážete s nimi propojit svůj osobní a profesní příběh.