Váš „mini příběh“ personalistům napoví, jak pracujete, jak řešíte situace vzniklé během interakce s kolegy či nadřízenými nebo jak zvládáte podat výkon pod tlakem. Největší službu vám udělají relevantní příklady z praxe, díky nimž dokážete, že jste dokázali vyřešit komplikovaný problém.
Najděte si pár zkušeností a dovedností, které jsou pro výkon práce důležité, a vyberte k nim konkrétní příklady, ze kterých vyplyne, jak si v práci vedete. Můžete se pochlubit například tím, jak jste se zhostili přes počáteční nejistotu vedoucí úlohy a co jste díky tomu se svým týmem dokázali. Máte ale dovoleno přiznat se i k vlastní chybě, kterou jste odhalili a ze které jste se včas poučili. Co dalšího?
Při vyprávění buďte struční, ale konkrétní a nezapomeňte dostatečně vysvětlit, jak jste se vy osobně na skvělém výsledku podíleli. Kolik lidí jste zaučovali, jak dlouho vám to trvalo? Jak jste zákazníka přesvědčili o koupi? Jak se vám podařilo udobřit rozhádané kolegy?
I když víte, že na dokončeném projektu se podílelo více lidí, vypíchněte svoje zásluhy. Za úspěchem nemusí stát jednotlivec. Byli jste to vy, kdo ušetřil firmě peníze díky tomu, že jste jako jediní odhalili chybu? Pochlubte se, ale nevymýšlejte si. Když vyprávění nebude působit věrohodně, personalista se zaměří na detaily a bude se dále doptávat. Vykrucování, pokrčení rameny nebo zmatené odpovědi by vás mohly usvědčit z nepoctivosti.
Pro lepší pochopení jsme pro vás napsali konkrétní příklad, který jsme rozkouskovali do jednotlivých bodů:
Situation (situace) – Co jste řešili?
Během dvou měsíců nám nová kolegyně, která se zdála na pohovoru milá, totálně rozhádala dříve stmelený kolektiv. Začalo se to promítat do chodu celého oddělení. Negativní atmosféru na pracovišti začali bohužel vnímat i naši klienti. Přišli jsme o pár důležitých zakázek, protože se je vlivem špatné komunikace nepodařilo dokončit včas.
Task (úkol) – Co bylo vaším o úkolem?
Stabilizovat atmosféru na pracovišti, vrátit klientům důvěru v naše schopnosti.
Action (akce) – Co jste museli udělat, abyste dosáhli výsledku?
Nejdříve jsem ve zkušební době propustil/a dotyčnou podřízenou. I když měla slušné pracovní výsledky, lidsky si s nikým nesedla, nedokázala s nikým spolupracovat. Místo ní jsem přijal/a uchazeče, který ve výběrovém řízení skončil druhý. Ještě předtím jsem si ho pozval/a na další pohovor, kam jsem přizval/a dva kolegy, s nimiž by nejčastěji spolupracoval.
Results (výsledek ) – Jak to dopadlo?
Po přijetí nového kolegy se situace postupně uklidnila. Kolektiv začal opět táhnout společně za jeden provaz, což se pozitivně promítlo nejen do kvality odvedené práce, ale také do přátelštější a otevřenější komunikace se zákazníkem.
Práci všeho druhu, od manuálních profesí přes administrativní pozice až po manažerské posty najdete na Profesia.cz.