Blog Profesia.sk
Srp
3

Výtahová řeč – naučte se, jak zaujmout za méně než jednu minutu

Autor: | Kategorie: Motivace a rozvoj |
Výtahová řeč – naučte se, jak zaujmout za méně než jednu minutu
Povíte mi pár vět o sobě? Důvěrně známá otázka, se kterou se můžete setkat při každém pracovním pohovoru, ale také například při seznamování s novými lidmi. Místo toho, abyste začali tápat a nevěděli, co říct, máme pro vás tajnou zbraň. Naučíme vás, jak si připravit skvělou výtahovou řeč.

Výtahová řeč nebo elevator pitch (nebo speech, oba názvy se používají) je stručný projev o vás a vašich pracovních schopnostech, který by neměl trvat déle než jízda výtahem. To znamená, že byste měli za přibližně 60 sekund přesvědčit druhého člověka, že jste pro novou práci nebo povýšení ten pravý.

Historie výtahové řeči sahá až do 70. let 20. století, ale existuje více teorií o jejím přesném původu. Jedna připisuje autorství spisovateli Philipu Crosbymu, který ve své knize představil teorii, že každý z nás by měl mít předem připravenou řeč o sobě a svých kvalitách, kterou může v krátkém čase pronést v jakékoli situaci. Další teorie hovoří o zlatých časech Hollywoodu, kdy scenáristé čekali na producenty před výtahem a měli jen tolik času, kolik trvala cesta výtahem, aby je přesvědčili o svých nápadech.

Mějte svou výtahovou řeč vždy po ruce

Elevator speech si našla bohaté uplatnění v personálním managementu. Mnoho lidí má problém mluvit o sobě a hlavně vytáhnout ta nejzajímavější fakta. Kdo jsem, co dělám, jaké jsou mé úspěchy, co chci dělat? To jsou základní otázky, na které by měla výtahová řeč odpovědět. Když si tento stručný medailonek o sobě poctivě procvičíte, můžete ho využít ve více situacích:

  • V životopise. Svůj životopis můžete odlišit tím, že na jeho začátku uvedete krátký medailonek o sobě. Personalistka si vás hned lépe zapamatuje.
  • Při pracovním pohovoru. Můžete si být jisti, že při pohovoru budete požádáni, abyste o sobě něco řekli. Jasně formulovanou odpovědí získáte body.
  • Pracovní hodnocení nebo schůzka ohledně povýšení. Předem si zformulujte odpovědi na otázky, co se vám povedlo, jaký je váš přínos pro firmu a jaké jsou vaše ambice.
  • Networking. Představit se cizím lidem na pracovní schůzce nebo konferenci je jednodušší, když se na to připravíte.

Základní parametry

Maximálně 150 slov nebo 8 až 10 vět. Věty by měly být stručné a jasné. Kontrolu si můžete udělat tak, že si hotovou řeč přečtete nahlas a stopnete si, jak dlouho vám to trvá. Měli byste být schopni souvisle mluvit maximálně 60 sekund.

Jak si připravit výtahovou řeč?

  • Určete si svůj záměr. Každá řeč by měla být napsána s určitým záměrem v závislosti na situaci, ve které ji plánujete použít. Chystáte se na pohovor, čeká vás pracovní konference nebo chcete být všeobecně připraveni?
  • Připravte si ji písemně. Napište si odpověď na každou z následujících otázek: kdo jsem, co dělám, jaké jsou mé úspěchy, co chci dělat? Napište vše, co vás napadne, a pak to upravte. Zaměřte se na krátké a výstižné věty a logickou návaznost.
  • Nepoužívejte žargon, odborné výrazy ani slang. Pokud si myslíte, že to přispěje k vaší odbornosti, mýlíte se. Je důležité, abyste se vyjadřovali jasně a srozumitelně.
  • Vždy uveďte alespoň jeden konkrétní příklad z praxe.
  • Proveďte kontrolu hlasu. Až si budete myslet, že máte svoji řeč připravenou, přečtěte si ji nahlas. Několikrát. Před zrcadlem. Zjistíte, zda dobře vyslovujete, zda na sebe plynule navazuje, a zrcadlo vám pomůže doladit neverbální komunikaci.
  • Finální řeč si uložte do smartphonu, abyste ji měli vždy po ruce.

Připravili jsme pro vás také dva příklady, jak by měla takový výtahová řeč vypadat u absolventa a u člověka s praxí.

Andrej Fiktivní – absolvent, hledá si práci v mediálním světě

Jmenuji se Andrej Fiktívny a jsem absolventem žurnalistiky na Karlově Univerzitě. Nejsem však bez zkušeností. Dva roky pracuji jako redaktor pro regionální zpravodajský portál. Připravuji vlastní reportáže, navrhuji témata, hledám respondenty, píšu články. Pořizuji fotografie, které následně upravuji. Pracuji s grafickými programy Adobe a s WordPressem a ovládám HTML na základní úrovni. Jsem aktivní, komunikativní, zodpovědný a dokážu pracovat samostatně. Chci se zdokonalovat v práci redaktora a přinášet lidem příběhy a objektivní informace o dění v České republice.

Jan Dobrý – obchodní zástupce 6 let zkušeností

Jmenuji se Jan Dobrý a jsem velmi dobrý v komunikaci a přesvědčování. Tyto vlastnosti využívám již 6 let jako obchodní zástupce, především v oblasti rychloobrátkového zboží, ale mám zkušenosti i z farmaceutického průmyslu. Během své kariéry jsem si vybudoval nadstandardní vztahy s klienty, ale mám rád i výzvy v podobě náročnějších klientů. Mým největším úspěchem bylo, že se mi podařilo získat 4 klienty od konkurence během jednoho měsíce. Jak se mi to podařilo, si zatím nechám pro sebe. Chci se v oblasti obchodu dále vzdělávat a zaměřit se na své vůdčí a manažerské schopnosti. Mojí ambicí je vést vlastní tým, předávat své zkušenosti a přispívat tak k prosperitě firmy.

Vyhledávání

Kategorie

Facebook